Mikäli sisältö oli kiinnostavaa, jaathan sen myös muille!

Syksyn tullessa jokaisella on mielessä se ajatus, että tuulen tuiskiessa ja sateen vihmoessa käperrytään kuuman teekupposen äärellä vilttien alle, sohvan nurkkaan nauttimaan käsitöistä.

Jo pelkästään tässä ajatuksessa on jotain niskoja jumittavaa, nimittäin sohvan nurkkaan käpertyneenä harvoin on sellainen työskentelyasento, etteikö pian olisi niskat jumissa, niin ihanalta kuin se käpertyminen kuulostaakin.

Nopeimmin väärä työskentelyasento tuntuu niskoissa. Niskajumista tulee helposti päänsäryä ja mahdollisesti huonosti nukuttuja öitä. Pitempään jumitusten jatkuessa jumi leviää hartioihin,  lapaluiden alueelle, rintarankaan ja alkaa kiristämään myös käsivarsissa. Jopa sormet saattavat tuntua kankeilta touhukkaan neulontasession päätteeksi.

Tiedän tämän itse hyvin selkä- ja käsikipuisena. Tuohon yhtälöön kun lisätään istumatyö, niin käsityöt eivät ole ehkä sitä parasta arjen vastapainoa, mitä keho ehkä tarvitsisi.

Käsityön tekijä, huomioi nämä!

  • Hyvä istuma-asento. Vaikka se sohvan nurkka helposti kutsuu, huomioi että selkä on tukevasti tuettuna hyvään ja ryhdikkääseen istuma-asentoon (ehkäpä ryhdikäs nojatuoli olisi se parempi vaihtoehto). Olisi myös hyvä, että jalat ovat n. 90 asteen kulmassa, ryhdikkäästi lattialla niin, että molemmat jalkapohjat koskevat lattiaa. Kuinka kiva onkaan nostaa ne jalat sinne sohvalle, mutta selkä menee tässä asennossa niin komealle mutkalle, että pitemmän päälle tämä leppoisa löhöily saattaa päättyä vain buranapurkille. 
  • Myös käsien asento on tärkeä. Etenkin meillä aikuisilla, ikänäkö saattaa yllättää. Myös hämärä huone aiheuttaa saman ilmiön, käsityö on lähempänä nenää kuin syliä. Tämä aiheuttaa olkapäiden kohoamisen ja hartioille turhaa jännitystä. Mikäli käsityötä on mahdotonta saada sinne syliin, olen itse kokenut hyväksi lämpimän (toimii kylmänä myös hyvänä painona) kauratyynyn asettamisen hartioille. Kevyt kaurapussin paino muistuttaa hartioita pysymään alhaalla ja neulonta-asento on parempi. 
  • Tuleeko sormet kipeiksi vanhoista metallipuikoista? Lämpimästi suosittelen kokeilemaan neliskanttisia puupuikkoja. Nämä ovat pelastaneet oman neulomiseni jo pitkään. Vaikka reuma ei kolotakkaan sormissa, niin terveelläkin aikuisella vilkas puikkojen kilisyttäminen aiheuttaa jäykkyyttä ja kolotusta sormiin. Puupuikot ovat metallisempia kevyempiä ja neliskanttisesta puikosta saa kevyemmän otteen. Kevyempi ote ts. vähäisempi puristusvoima sormissa keventää myös käsivarsien, olkapäiden ja hartioiden taakkaa. Virkkaaijlla ergonomisella varrella varustetut virkkuukoukut ovat myös ehdoton. Turhaa jumitat ylävartalosi epäergonomisilla välineillä, kerran valinnan varaa on. 
  • Tunnetko termin raivoneulonta? Hermo on kireällä syystä tai toisesta, käsityö pitäisi saada valmiiksi iltaan mennessä sukulaisen synttäreille tai muuten vaan elämä tarjoilee kulhollisen sitruunoita. Kun teet käsitöitä tällaisessa mielentilassa, kurkkaappa neulonta-asentoasi. Onko olkapäät alhalla, kädet rentona ja käsityö lähempänä syliä kuin nenän päätä? Veikkaan, ettei ole. Hengittele muutaman kerran syvään ja kokeile uudestaan. Turhaan jumitat niskojasi siksi, että elämä pistää kapuloita rattaisiin. 

Olen jo jumissa, mitä nyt?

Ei taida montaa neulojaa olla, joilla ei jo lajille tyypilliset oireet ole jo tuttuja. Hierojalle osaa jokainen suunnistaa kun niskoissa kiristää tai alaselkä kipuilee. Mutta entä jos se ei auta?

Liikunta

Kroppahan tarvitsee liikettä, jota istumatyötä tekevä ja paljon istuen neulova ei riittävästä saa. Kävelylenkit, sauvakävelyt ja uinti olisivat mitä parhainta vastapainoa pitkälle istumiselle ja yläkropan jumituksille. 
Personal Trainer Maikki Marjaniemi on Facebook-sivuillaan julkaissut hyvän videon neulojan jumpasta, mikä olisi hyvä tehdä neuloosin iskiessä ja ihan siellä omassa olohuoneessa. Näin ei pääse jumitukset menemään liian pahaksi. Kurkkaa video TÄSTÄ. 

Kodin apuvälineet

Apua omiin jumituksiini olen saanut mm. foam rollerista , iltaisista piikkimatolla vietetyistä hetkistä (toimii myös hyvänä rentoutushetkenä juuri ennen nukkumaan menoa) sekä vasta löytämästäni kemikaalittomasta, eteerisistä öljyistä valmistetusta kipuvoiteesta. Ihan pelkkä selällään makaaminen lattialla, kädet levitettynä sivuille auttaa, jos myös rintalihakset ovat alkaneet kiristämään. 

Kemikaaliton vaihtoehto lihasrelaksanteille ja kipuvoiteille

Lääkkeet ovat jääneet pois, kun olen säännöllisesti käyttänyt doTerran Deep Blue Rub -kipuvoidetta. Saan nykyään myös omat ja muiden perheenjäsenten alkavat päänsäryt hoidettua levittämällä ajoissa voidetta niskoihin ja hartioille. Olen tietoisesti jo pitempään yrittänyt karsia pesuaineita ja kosmetiikkaa kemikaalittomammaksi, koska vaihtoehtoja tänä päivänä onneksi on. Etenkin luonnon kemikaalikuorman vähentäminen on tullut vuosien saatossa tärkeämmäksi miettiessäni oman jälkikasvun elinympäristöä, kun he ovat aikuisia. Myös meidän elimistöön kertyvän kemikaalikuorman määrä on hätkähdyttänyt ja saanut hieman varpailleen. Kemikaaleja tuntuu tulevan niin vaatteiden väriaineista kuin ruoastakin. Lääkkeiden vähentämisen lisäksi olen ollut  todella tyytyväinen löytäessäni kemikaalittoman vaihtoehdon kipuvoiteeksi, joka kaiken lisäksi on tehokkaampi kuin mikään muu kipuvoide tähän mennessä.
Olen itse saanut eteerisistä öljyistä apua jo paljon omassa hyvinvoinnissa (mm. unen laadun parantamisessa, stressitasojen laskemisessa sekä lihasjumien hoidossa), joten olen lähtenyt edustamaan doTerran laadukkaita, terapeuttislaatuisia eteerisiä öljyjä. Mikäli olet kiinnostunut aiheesta enemmän, suosittelen liittymään mukaan doTerran eteeriset öljyt tutuksi -facebook-ryhmään, jossa opit enemmän öljyistä. Mikäli kiinnostuit tuotteesta, voit olla suoraan yhteydessä minuun esim. sähköpostilla katja at lankasatama.fi. 
Järjestämme myös kollegoitteni kanssa su 14.10.18 livevideon facebookissa, aiheena Eteeriset öljyt ja henkinen hyvinvointi. Aiheesta enemmän kertovat hyvinvoinnin ammattilaiset Katja Kesti sekä Katri Syvärinen. Olet tervetullut seuraamaan, miten eteerisistä öljyistä voisi olla apua sinun henkisessä hyvinvoinnissasi. Siinä samalla voi ottaa nojatuolissa hyvän asennon ja neuloa muutaman rivin sitä siskon pojan neuletakkia tai isäukon villasukkaa. 
Nyt vaan SS eli Selkä Selkänojaan neulovat ja virkkaavat ystäväni, kuten ekaluokan opettaja Sisko ruukasi meitä luokassa aina muistuttaa! 

Terkuin,
Katja

Mikäli sisältö oli kiinnostavaa, jaathan sen myös muille!